On
ollut aika, jolloin herra K. tuolloin tällöin kävellä teputteli
hivenen latuskaisilla, mutta muuten kriteerit täyttävillä
töppösillään baariin, jota silloinen sukupolvi nimitti komeasti
anniskeluravintolaksi.
Tuontapaisen
paikan luonteeseen kuului, ettei sinne hyväksytty miehenpuolia
asiakkaiksi ilman pikkutakkia ja solmiota, joita ketterät, uutterat
ja monipuolisesti lahjakkaat, liikevainuiset vahtimestarit
vuokrasivat asiakkailleen kuranttia vastapalvelua vastaan. Se
saattoi olla kymppi pari, drinkki vuoronvaihdon aikaan tai vaikka
huojennus kuormasta takkaklapeja mökkinaapurille.
Herra
K. oli erikoistunut lasten korvien katsomiseen.
Isolla,
julmannäköisellä maastoautonkokoisella miehenkorstolla kun
saattoi olla myös omat herkät paikkansa; saattoi olla vaikka
vallan pätevä vaimo ja monta vilkassilmäistä lasta tämän
kanssa. Eräänkin Eetu-nimisen portieerin kanssa herra K. johtuen
ammatistaan lääkärinä oli selkeä jako: tohtori K. katsoi ja
hoiti Eetun poikien korvat ja herra K. nautti sitä, mitä tavataan
kutsua diplomaattiseksi koskemattomuudeksi. Kaikessa. Loppuun asti.
Näin
ei ole poissuljettua, että eräänä syksyisenä iltana herra K.
saapui lempipaikkaansa hieman liikutettuna. - Liikutetussa tilassa,
kuten tavattiin sanoa kostean sukupolven nuoruusvuosina, jolloin
vain lällärit joivat keppanaa, perusdrinksu oli votka ahtojäillä
ja viini Algeriasta.
Sivuhuoneen
pikkupöydässä valkean pöytäliinan äärellä istui yksikseen
neitonen, jonka seuraan herra K. sukoilematta liittyi. Seuranneessa
keskustelussa herra K. mainitsi erikseen pitävänsä toisen
täsmällisyydestä. Tämä tummakulmainen kaunotar oli istunut
paikalla jo edellisenä iltana, mutta joutunut poistumaan kiireitään
valitellen. Tapaaminen oli sitten sovittu tälle kellonlyömälle.
Nyt
puheeksi osui taide.
Kävi
ilmi, että neiti, jonka nimi oli lipsahtanut herra K:n muistista
omille erikoisille, tutkimattomille ja mittaamattomille teilleen,
oli toiminut jonkin aikaa sitten erään taidemaalarin
alastonmallina. Herra K. sytytti huolettomasti päätään
keikauttaen pitkän panatellosikaarinsa ja kysyi vaikutelmia.
Neitonen, jonka nimeksi paljastui ja vakiintui Saara, kertoi
omituisimman tehtävän olleen, kun hän maata kellotti taideluokan
edessä kelteisillään ja Taiteilija asetti hänen pienen, soman,
litteän vatsansa päälle palan mustikkapiirakkaa ja kehotti sitten
oppilaitaan maalaamaan tämän asetelman. Palanen oli tuntunut
kylmältä ja tahmealta. Saara oli jopa tuntenut ihollaan
Taiteilijan sormenjäljet. Herra K. mietti, voisiko niistä ottaa
muotin. Taiteilija itse oli poistunut Suomalaisen Klubin suuntaan ja
palannut tunnin loppupuolella. Reilusti hän kuitenkin aina maksoi
ja keikat olivat kertaluonteisia.
Koska
herra K. ja Saara olivat jo jakaneet toisenkin viinipullon, molemmat
tunsivat fasinoitumista, imponoitumista ja intresseerausta
aiheeseen. Saara muisteli, kuinka oli isänsä kanssa Keski-Suomessa
mustikassa ollessaan tavannut tuoreen karhunjätöksen, joka oli
saanut mukana olleen ajokoira Tomin uikuttaen pakenemaan. Herra K.
puolestaan muisteli silmät puoliummessa sikariaan imeä
lupsutellen, miten Nilsiän Tahkovuorella mustikkaa riitti, kun he
mummon kanssa soutivat Karsanlahdesta Syvärin toiselle puolelle.
Erityisen muistettavaksi tämä mustikkaretki muodostui, koska
Nilsiän kirkolla näytillä ollut neekeri oli osunut paikalle ja
pyytänyt kyytiä Tahkovuorelle. Mummo Otteliaana Holmström oli
hyväsydäminen ihminen ja kun kävi ilmi, että laihahko musta mies
olikin matkalla Aholansaareen körttien seuroihin, sinne soudettiin.
Tuosta
mustikkareissusta seurasi tapahtumia, jotka mullistivat historiaa,
vaan kukapa sen olisi arvannut. Aholansaaressa savupirtin hämyssä
veisattiin virsiä ja teologian tohtori Nyang'oma
Obama,jonka
paikallinen kirkkoherra oli tuonut Ambomaan lähetyskentiltä
evankelioimaan Suomessa, todisti väkevästi siitä, miten Jeesus
oli muuttanut hänen ja hänen sukunsa elämän.
Useita
ihmeitä oli tapahtunut. Muun muassa Nyang'oma oli kokenut, miten ilmaa
raskaampi laite oli pysynyt ilmassa kovan äänen avulla. Tämä jos
mikä oli todiste jumalan hyvyydestä, oli Nyang'oma opastanut.
Mutta ennen kaikkea on armo. Sen päälle ei passaa krossata ja
omalla ansiolla ei ole asiaa taivasten valtakuntaan. Tämän on
itse Lutherus selvästi lausunut. Maailmallinen ja riettauden tie
vie helvettiin, mutta armopöytä on meille jokaiselle aukinaiseksi
katettu , jos henki on altis ja liha kuulas. Kolkuttakaa, niin
teille avataan, mutta mahoon maahan pudonnut siemen kuivuu ja
kuolee, niin että rätkähtää.
Herra
K. oli tuolloin vielä nuori mies, koulua käymätön. Mummon
mustikkapiirakka oli sitten ja siten saamassa ja saanut
arvaamattomia semioottisia eli merkitysopillisia merkityksiä herra K:n
piiloisessa tajunnassa eli ajukopassa, kuten Otteliaanan
Kalle-puoliso tapasi sanoa.
Kaikella
on loppunsa ja seurauksena. Niin on myös pitkillä illoilla. Joskus
viini on juotu loppuun, kynttilä laskeutuu, aamu alkaa sarastaa,
valot sammuvat ja väsyneet vetäytyvät levolle. Saksalaiset
rakentavat valtakunnissaan sangen käyttökelpoisia taksiautoja ja
sellaisella herra K. ja Saara ajelivat Saaran asunnolle vähäiseen
lähiöön, pieneen kaksioon.
Aamutoimien
jälkeen neiti, sittemmin rouva K. tarjosi aamupalaksi aspiriinia,
kupin äreää mustaa kahvia ja palan mustikkapiirakkaa.
Kolmekymmentä
vuotta myöhemmin rakkauden edelleen sitkeästi palaessa eräästä mister Obamasta, pastori Nyang'oman veljenpojan serkusta tuli USA:n
presidentti. Mummo on kirkkomaalla kevyen multavassa hiekkaharjussa
ja ravintolasta on tehty pakolaiskeskuksen toimisto
Jo
vuosia aiemmin Saara-rouva on paljastanut, ettei hän suinkaan
edellisiltana ollut käynyt lähelläkään Eetun paikkaa. Se oli
kai ollut joku toinen tummakulma.
31.1.2009
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Mitäs pidit?